Jste zde

Údolí Valle di Fraele

Výškový rozdíl: 333 m k pramenům Addy, 410 m k průsmyku Passo di Trela

Doba cesty: 2 - 3 hodiny k pramenům Addy, 4 - 5 hodin k průsmyku Passo di Trela

Nejlepší doba k absolvování: červenec - říjen

Popis trasy:

Od Ristoro S. Giacomo di Fraele (1.962 m) k jižní straně umělého přehradního jezera u San Giacomo di Fraele. Do Ristora vyrazíte z městečka Bormio a vydáte se po silnici SS 301 směrem na Foscagno, Livigno a Madonna della Pieta Premadio (cca 4,5 km od Bormio).

Tady se dáte vpravo po zpočátku vyasfaltované silnici a později po polní cestě (sledujte ukazatele na jezero Lago di Cancano). U průsmyku pokračuje vaše turistická trasa po plochém terénu u dvou kotlin, podél Cancana a S. Giacoma. Po 8 km dorazíte k Ristoru.

První varianta

Z Ristora (1.962 m) se dáte po silnici směrem na San Giacomo di Fraele. Za mostem přes potok v údolí Val Pettini sejdete z hlavní silnice doleva a na vedlejší silnici, která vede do Val Pettini a brzy následuje další křižovatka. Opustíte hlavní silnici na Val Pettini, odbočíte vpravo na sever a projdete kolem horských chat Le Stalle (2.001 m), Baite Tea (1.976 m) a Casal (2.100 m) a budete pokračovat do Valle Alpisella.

Pak půjdete po silnici do San Giacomo di Fraele, zde odbočíte a vydáte se směrem k náhorní plošině (2.235 m), na které se rozprostírají jezera, tvořící vlastně zdroj řeky Addy. Krátce nato dosáhnete průsmyku Passo di Valle Alpisella (2.267 m).

Druhá varianta

Průsmyk Passo di Trela

Z Ristora S. Giacomo di Fraele půjdete již výše popsanou trasou, ale vydáte se po cestě, která vede po levé straně potoka nad údolím Val Pettini. Jak první, tak druhou odbočku vedoucí do údolí Val Lunga, minete vpravo.

Další cesta pak vede nahoru na jih směrem k Val Corta a následně k údolí Val Pettini a k zelené náhorní plošině Baite di Trela ​​(2.170 m). Odtud pokračujete nahoru jihovýchodním směrem k Bocchette di Trela ​​(2.349 m) kolem vápencových stěn Cima Doscopa (2.794 m).

Nyní začíná sestup přes pastviny směrem k jihu, až k pastvině Case Vezzola (2.200 m) a na stejnojmennou náhorní plošinu. Dáte se vpravo na severozápad do údolí Val Vezzola a k náhorní plošině Bocchetta Trelina (2.283 m), která se nachází ve stejné nadmořské výšce. Odtud se podíváte zpátky směrem k náhorní plošině Baite di Trela.

Stezka vede pořád ve stejné nadmořské výšce obloukem od severovýchodu na severozápad a obíhá kolem severovýchodního okraje Punta del Lago Nero (2.676 m) a pak se najednou před vámi objeví údolí Val Trela. Pokračujete po jeho pravé straně, přijdete k potoku a dáte se po cestě vedoucí do Baite di Trela. Zde vaše túra vede opět nahoru a doleva a již brzy následuje průsmyk Passo di Trela ​​(2.295 m).

Odtud se vypravíte po levé straně údolí Val Trela, ​​značená cesta tu vede ve stejné nadmořské výšce přes kameny a pustými pastvinami. Asi po kilometru chůze pak odbočíte vlevo k Bocchetta di Val Lunga (2.335 m) a následuje již jen sestup do stejnojmenného údolí a pak znovu nahoru do Val Pettini.