Jste zde

Turistické trasy, 3. část

Horský vrcholek Pizzo Tresero

Passo Ables a Biwak Provolino

Začátek trasy: Canareglia (1.580 m.n.m.)
Celkové převýšení: 1.470 m
Doba trvání: 4,5 hodiny
Nejlepší čas k túře: červen - říjen

Do výchozího bodu se lehce dostanete z městečka Bormio po silnici S.S. 300 směrem na Santa Caterinu. V S. Nicolò (3,4 km od Bormia) odbočíte doleva směrem na Madonna dei Monti a dál budete sledovat ukazatele směru. Parkoviště je vzdáleno několik set metrů za centrem městečka Canareglia.

Popis trasy:

Hned na parkovišti v Canareglii začíná bývalá vojenská silnice (trasa 31) do Ables, která pomalu stoupá k modřínovému lesu. Po pár stech metrech dorazíte k horským chatám u Ortagiù (1.625 m.n.m.), odkud můžete obdivovat již na první pohled stěnu Reitu.

Pak dojdete na pastviny u Plazzanecca, kde je cesta trochu strmější a skalnatější. Cesta, kudy chodí pastýři, prochází několika roklemi se strmými stěnami. Krajině tu dominují piniové lesy, křoviny a malé loučky, na kterých můžete při pověstné troše štěstí spatřit i srnce nebo kamzíky.

Pohled do okolí je tu přímo úchvatný, především východním směrem, kde spatříte horské vrcholy Mount Confinale, Pizzo Tresero a Corno dei Tre Signori. Za odbočkou k Alpe Solaz Superiore si povšimněte za zátočinou malé kruhové budovy.

Je to tzv. "calchera", jakési primitivní zařízení na pálení vápna ze skal, které bylo zřejmě používáno ke stavbě cest. Za poslední zatáčkou vlevo ve směru na Val D'Uzy se již dostanete na úplný konec bývalé vojenské silnice a odtud vás pak čeká jen dobře značená pěšina doprava přes krajinu plnou kamení, které dominují porosty vrb.

Téměř nepopsatelným způsobem se pak náhle otvírá před turisty za strmými skalními stěnami rozlehlá plocha luk (Alpe Cristallo, 2.500 m.n.m.). Okolí je tu opravdu pozoruhodné a místní skalní stěny a vrcholy, stejně jako i opravdu velkolepý výhled na údolí u městečka Bormio a na Val Zebrù, jsou nezapomenutelnými zážitky.

Spatříte odtud např. horské vrcholky Königspitze a Monte Cevedale. Nahoře, asi sto metrů pod vrcholem, se stezka vine odvážným stoupáním (někdy je dokonce i přerušena) směrem doprava, tedy k východu, a prochází kolem skalních věží a horského hřebene, vytvořeného erozí vápencových hornin, kde můžete, opět s trochou toho pověstného štěstí, pozorovat i orly.

Po průchodu jedním tunelem zamíříte na místní rozvodí. Vlevo vede stezka na Biwak Provolino (3.050 m.n.m.) a vpravo k původní stezce na Passo Ables (3.010 m.n.m.).

Od průsmyku si můžete dokonale vychutnat překrásný výhled na údolí Valle dei Vitelli a na náhorní roviny pod Stelviem (Stilfserjoch). Během první světové války tudy vedla předsunutá fronta italských pozic.

Na horském hřebeni Cresta Reit můžete poměrně snadno ještě i v současné době pozorovat četné pozůstatky vojenských zákopů a různých stop po pobytu tehdejších vojsk. Dá se jít ještě více na sever, až na Vedretta Monte Cristallo, ovšem tato další cesta již předpokládá lepší vybavení k vysokohorským túrám a k pohybu na ledovci.

Zajímavou obměnou a zpestřením této túry je pak dozajista i možnost vyjet si na konci oné staré vojenské cesty na horském kole a odtud dál pak pokračovat pěšky na Passo Ables.