Jste zde

Domů » Bormio

Turistické trasy, 2. část

Pedemontana della Reit

Začátek trasy: Bormio (1.222 m)
Výškový rozdíl: 365 m
Doba trvání: 2,5 až 3 hodiny
Nejlepší doba k túře: březen - říjen

Turistická trasa Pedemontana v lese nad Bormiem se nachází na úpatí strmých vápencových hor, v čase první světové války byla využívána k vojenským účelům.

Dnes je to velmi oblíbené putování a celkem snadná pěší stezka pro všechny milovníky turistiky. Díky exponované a před větrem chráněné jižní orientaci se tady můžete věnovat pěší turistice prakticky po celý rok.

Popis trasy:

Tato túra začíná na hlavním náměstí města Bormio, na Piazza del Kuerc, jehož název ("Kuerc" znamená víko) byl odvozen od tvaru střechy, která zdobí středověkou zvonici (Torre delle Ore).

Z hlavního náměstí se tedy vydáte po cestě Via della Vittoria a pak hned vpravo po Via del Buon Consiglio. Budova, která se nachází na konci této ulice, se jmenuje Palazzo de Simoni, a je to nejen sídlo místní radnice, ale i městské muzeum Bormia.

Dále pokračujete po Via San Francesco ke křižovatce s Via Monte Braulio, tady odbočíte vpravo do mírného stoupání a dorazíte ke křižovatce se strmou ulicí Via Rovinaccia. Nyní půjdete vpravo nahoru až k ulici Via Sertorelli, cesta mírně stoupá několika zatáčkami klidnou vilovou čtvrtí s výhledem na bormijské údolí.

Budete postupovat dál podle značek a dojdete k botanické zahradě Giardino Botanico "Rezia". Zahrada má otevřeno od jara do podzimu, v zimě pak pouze po domluvě předem. Městské autobusy jezdí až před její bránu.

Vlevo od vchodu do botanické zahrady jsou umístěny mapy různých turistických tras. Trasa na Pravasivo (č. 32 - 33) vede doleva mezi plot botanické zahrady a řeku Valle di Campello. Asi po 50 m se za schodištěm vydáte přes piniový lesík k široké hlavní silnici Pedemontana, která vede od lázní a hotelu Bagni Vecchi.

Hlavní silnice pokračuje ve stejné nadmořské výšce a později mírně stoupá vpravo přes modřínový lesík. Hned vedle silnice si v létě můžete natrhat lesní jahody. Na podzim se zase les ukazuje ve svých nejkrásnějších barvách.

Modřínové lesy zde byly ve dřívějších dobách velmi často přímo velkoryse zakládány, neboť umožňovaly nejenom na jedné straně provozování dřevařského průmyslu, ale na straně druhé bývaly i výhodně používány jako pastviny pro chov dobytka.

Po několika odbočeních (po "Gesa Rota" byste přišli například zase nazpět do Bormia) dojdete směrem na Pramezzano k mýtině "Pian de la Riding" (1.520 m), kde si určitě dopřejete malou přestávku.

Cesta stále stoupá přibližně dalších 150 až 300 m a pak vede stále po stejné vrstevnici a znovu a znovu vás zaujme překvapujícími výhledy na okolní hory. Kromě jiných přírodních zajímavostí si určitě všimnete na jihozápadě nádherné Cima Piazzi s ledovcem. U dřevěného kříže pak následuje sestup.

Na křižovatce odbočíte vpravo ve směru Uza. Odtud se vypravíte směrem k chatám u Pramezzany (1.429 m). Podle značek pokračujete do Bormia přes krásné louky a přes piniový lesík.

V místech, kde úzká stezka ústí v širší hlavní cestu, si můžete prohlédnout ruiny starého zámku u San Pietro (Gesa Rota), které dominují historickému jádru města. Po zběžném pohledu na staré hradby pokračujete opět z kopce k ulici Buon Consiglio a pak vlevo na hlavní náměstí "Kuerc".