Jste zde

Domů » Léto » Turistika

Turistické trasy, 5. část

Popis trasy:

Z městečka Santa Caterina půjdete po asfaltové silnici k chatě Forni (2.170 m.n.m.) v údolí Val Cedec. Z parkoviště "Albergo Forni" zahýbá silnice doprava (na východ) a vede mírně z kopce k malé přehradní hrázi a pak zahýbá vlevo přes most nad řekou Cedec a směřuje do "malého" Valle dei Forni na horním konci stejnojmenného ledovce.

Minete křižovatku a vyrazíte do blízkého městečka Malga dei Forni, kde cesta stoupá poněkud strměji k východu. Po několika zatáčkách se ocitnete na Rifugio Branca. Z Rifugia se dáte přes opravdu působivou boční ledovcovou morénu vpravo a odtud již můžete obdivovat zlomy v ledu.

Samotný výstup vám může trvat tak maximálně 1 hodinu a cesta je to poměrně příjemná, vedoucí po štěrkovém podloží. Celkové převýšení, které budete nuceni překonat, je asi 300 metrů.

2. varianta

Popis trasy:

Tato druhá varianta vašeho putování na ledovec Forni začíná na parkovišti u horské chaty Forni. Cesta vede stranou od nevyasfaltované silnice kolem zbytků opevnění z první světové války do Val Cedecu.

Z hotelového parkoviště vyrazíte po silnici, která směřuje nahoru doprava k horskému svahu, kolem něhož se poté vine. Asi po 10 minutách tuhle hlavní silnici opustíte a odbočíte vlevo na vedlejší cestu, jejíž počátek se také datuje až do doby 1. světové války, a směřuje k Baita dei Forni (2.389 m.n.m.).

V půli kopce vede tahle cesta souběžně se silnicí. Je odtud překrásný výhled na ledovce a na vrcholy snad celého naproti ležícího horského masivu a na pozůstatky vojenského opevnění (2.547 m.n.m.).

Stezka vede stále vzhůru a na sever přes pusté pastviny a skalnatý terén, ale pořád rovnoběžně se silnicí, která vede od chaty Forni k chatě Pizzini Frattola. Překročíte potok Rio Grande a mírně klesající stezkou se přiblížíte k nepřehlédnutelné horské chatě Pizzini.

Nad chatou se již majestátně tyčí na severozápadě pyramidovitý vrcholek Gran Zebrù (Königsspitze). Ačkoli chůze po této stezce trvá trochu déle, než kdybyste si vybrali souběžně směřující silnici, je tato alternativa dozajista mnohem atraktivnější a efektnější, protože budete odměněni opravdu nádherným výhledem.

Ani nemusíte vynaložit ke zdolání této túry moc energie a dvouhodinová chůze je tu příjemná. Pro sestup dolů si pak již klidně zvolte zmíněnou silnici. V létě je tady návštěvníkům k dispozici i kyvadlová doprava terénními auty ze Santa Cateriny nebo od chaty Forni k horské chatě Pizzini.

Po té veškeré námaze spojené s výletem do hor se můžete perfektně zotavit a načerpat nových sil v horských chatách Forni nebo Rifugio Stella Alpina (na silnici do Santa Cateriny).

Od horského průsmyku Passo Gavia k Biwak Battaglione Ortles

Začátek: Rifugio Berni (2.541 m.n.m.)
Cíl: Chata Biwak Battaglione Ortles (3.120 m n. m.)
Celkové převýšení: 600 m
Doba trvání: 5 hodin
Nejlepší čas k túře: od července do září

Popis trasy:

Z parkoviště od horské chaty Rifugio Berni vyrazíte po trase č. 42 k průsmyku Gavia. Přímo naproti chatě směřuje tato cesta nahoru k moréně ledovce Dosegù.

V nadmořské výšce 2.768 m se cesta rozdvojuje (celková doba chůze 1,5 hodiny) a vy se dáte nahoru doleva, přejdete přes horský hřeben a ledovcové pole a ocitnete se na okraji firnového pole u vrcholku Val Umbrina a následně u Biwak Battaglione Ortles.

Návrat je po stejné trase a trvá cca 2 hodiny.